veganmat

Vegetarianism och veganism blir allt populärare i Västvärlden, i takt med att fler får upp ögonen för djurindustrins etiska tillkortakommanden och miljöpåverkan. Vilken som är skillnaden mellan de båda har de flesta rätt bra koll på. En vegetarian äter inte kött, men begränsar sig i regel inte i övrigt. En vegan tar ytterligare ett steg, och tar avstånd från mjölk- och äggprodukter i matlagningen. Men veganism handlar ju inte bara om vad vi äter. Det kan närmast ses som en livsstil i sig.

Det råder förstås delade meningar om vilka som får lov att kalla sig veganer, men en vanlig uppfattning är att en riktig vegan tar avstånd från alla animaliska produkter. Givetvis är det nästan omöjligt att göra fullt ut. Flera gånger kommer man att för personligt gagn nyttja – direkt eller indirekt – ting som vid något tillfälle under produktionen involverat djurs päls, ben eller till och med kött.

Även i hemmet gäller det att se upp för de icke-veganska tingen – och inte bara i köket! Silket i draperierna, ullfilten, bivaxet i ljusen, djurhåren i borsten, äggen i vissa målarfärger, fjädrarna i kuddarna, benen i diskredskapen, pälsen i fodringarna och beklädningarna, mjölkprodukterna i tandkrämen, pärlorna i smyckena, och lädret i …ja, handskarna, skorna, plånböckerna, möblerna, jackorna, fotoalbumen och så vidare.

Ska man som nybliven vegan omedelbart slänga ut allt man äger som kan knytas till djuren? Naturligtvis inte. Ingen har någonting att vinna på att du slutar använda det du redan betalat för. Använd det tills det inte går att använda längre!

Man ska inte se svårigheterna med att lyckas leva helt ofelaktigt veganskt som ett hinder för att prova på livsstilen. Medan veganer har ett rykte att gärna sitta på sina höga hästar och dömande predika över folks levnadsvanor så är det också många som är av uppfattningen att veganism behöver förefalla mer välkomnande. Termen ska inte reserveras för de allra mest felfria, eftersom det bara gör intressenter omotiverade att ens försöka.

Ett bra sätt att komma igång är att genomföra ett litet veganprojekt. Vanligt är att man genomför en veganutmaning, och lever veganskt i 30 dagar. Under denna tid kan man få sig en god uppfattning om vilka svårigheter livsstilen medför, och vilka de positiva effekterna är. Rekommendationen brukar vara att börja med maten, som trots allt förmodligen är lättast att dela upp i vegansk och icke-vegansk. Att föra vidare sina kunskaper till heminredningen kan få vara ett senare steg.